Energia-arkea: Kaasua tien päällä

LNG:n käyttö kaasuverkon ulkopuolella jatkaa kasvuaan. Tässä fiksulla ja vähäpäästöisellä logistiikalla on iso merkitys. Millaista on kaasujen kuljettajan arki? Miten kaasu saadaan tehokkaasti ja turvallisesti käyttökohteeseen?

Marko Piiroisen työpäivä starttaa aikaisin ajoneuvon ja kaasusäiliöiden huolellisella tarkastuksella. Onko säiliöiden paineet kohdillaan ja liitännät kunnossa? Onko ajoneuvo hyvässä iskussa eikä löydy mitään, mikä todennäköisesti aiheuttaisi harmia tien päällä?

Toimitukset ja reittisuunnitelma on käyty läpi yhdessä kuljetusyhtiö Kiitosimeonin ajosuunnittelijan ja LNG:n myynnistä ja toimituksesta vastaavan Rohe Solutionsin logistiikkakoordinaattorin kanssa. Ajosuunnitelma on viilattu niin, että se on mahdollisimman toimiva niin kaasua hyödyntävän asiakasyrityksen, kuljettajan kuin päästöjen minimoinnin kannalta.

Aamun ensimmäisenä etappina on LNG-terminaali Haminan satamassa. Siellä nestemäisten kaasujen kuljettaja Marko vaa’ittaa kuorman ja valvoo, että kaasusäiliöiden täyttö sujuu kuten on tarkoitus.
Viimeisten tarkistusten jälkeen matka jatkuu asiakkaalle kaasun käyttökohteeseen esimerkiksi Kajaaniin tai Pietarsaareen. Kohteessa Marko huolehtii oikean LNG-määrän purkamisesta asiakkaan varastoon. Ajoreitistä ja aikataulusta riippuen rekan nokka kääntyy kohti seuraavaa kohdetta, kotia tai yöpymispaikkaa.

Turvallisuus aina ensin: turvallisuus on yhdistelmä osaamista ja tekniikkaa

Huolelliset tarkistukset kuuluvat LNG-kuljetuksissa jokaiseen vaiheeseen: ennen lähtöä, terminaalissa kuormaa haettaessa, ajomatkalla asiakkaalle ja kohteessa kuormaa purettaessa. Ajoneuvon ja säiliöiden jatkuva valvonta myös tien päällä on tärkeää. Isot lämpötilaerot kaasun, säiliöiden ja ajoneuvon välillä – LNG on -160-asteista – voivat vaikuttaa esimerkiksi pulttien kiristyksiin.

”Nykyään kuulen yleensä jo ajoneuvon äänistä, onko jotain vialla. Yllättäviinkin haasteisiin pitää pystyä reagoimaan nopeasti”, sanoo Marko Piiroinen Kiitosimeonilta.

Marko Piiroinen tarkastaa kaasusäiliöiden kiinnitykset huolellisesti niin lastaus- kuin purkuvaiheessa sekä myös matkan varrella.
Marko Piiroinen tarkastaa kaasusäiliöiden kiinnitykset huolellisesti niin lastaus- kuin purkuvaiheessa sekä myös matkan varrella.
Kuva: Jani Hautaluoma

Vaikka kuljettaja on yksin tien päällä, Rohen tekniikka- ja logistiikkavastaavat ovat vain soiton päässä, samoin kuljetusyhtiön ajosuunnittelija. Yhteydenpito on tiivistä ja välitöntä – ja palautetta saa ja pitää antaa suoraan.
Arjen yhteistyön avulla syntyy myös uusia ratkaisuja: Rohen teknologiapäällikkö Jani Hautaluoma hankki koekäyttöön asiakkaiden LNG-varaston tilaa valvovan ja ennustavan digitaalisen järjestelmän. Samalla testattiin kuljettajan turvallisuutta valvovaa henkilökohtaista kaasumittaria, joka on kytketty reaaliaikaiseen pilvipalveluun. Molempien lisäarvo todettiin niin merkittäväksi turvallisuuden ja toimitusvarmuuden sekä metaanipäästöjen vähentämisen kannalta, että ne ovat nyt osa normaalia toimintaa.

Kuljettajan työpäivät ovat yleensä taukoineen 14-tuntisia. Väsyneenä ei LNG-kuljetuksia kuitenkaan ajella.
”Tauot ja hyvät yöunet ovat myös turvallisuuskysymys, sillä virkeä kuljettaja on tarkkaavainen kuljettaja”, muistuttaa Marko Piiroinen.

Ennakoiva toimitussuunnittelu kestää myös muutoksia

Rohella LNG-toimituksista tehdään vuosi- ja kuukausitason suunnitelmat yhdessä asiakkaan kanssa. Viikkotason suunnitelmat laaditaan yhdessä kuljetusyhtiön ajosuunnittelijan kanssa. Viikkosuunnittelu ohjaa kuljettajien työtä: mille asiakkaalle, mihin kohteeseen ja minkä verran LNG:tä tarkalleen toimitetaan.
Kaasulogistiikan metaanipäästöissä tavoitteena on nollataso. Toimitukset tehdään mahdollisimman suurissa erissä, ja toimitusketjua optimoidaan koko ajan. Toimitussuunnitelmiin jätetään myös valmiiksi joustoa teknisiä häiriötilanteita kuten tiivisteen pettämistä varten.

Rohella seurataan asiakkaiden LNG-käyttöä ja käyttöennusteita jatkuvasti mutta mitä tapahtuu, jos kaasua tarvitaan enemmän tai vähemmän, aiemmin tai myöhemmin kuin suunniteltu?

”Muutostilanteissa haetaan keinot yhdessä kuljettajien ja asiakkaan kanssa. Lähtökohtana on aina, että asiakkaalla riittää kaasu, ja 100 %:n toimitusvarmuus pitää myös ruuhka-aikoina”, sanoo Jani Hautaluoma.

Rikottu LNG-ennätys ja mieluisa merkkipaalu

Suomalaisten suosikkilomakuukausi, heinäkuu, oli vilkas LNG-alalla. Viime lokakuussa avatun Haminan LNG-terminaalin 500. kaasurekan lastasi heinäkuussa kukapa muu kuin Marko Piiroinen.

Rohe teki heinäkuussa oman ennätyksensä offgrid-toimituksissa. Jani Hautaluoman mukaan ennätyksiä rikotaan jatkossakin. ”Rohen näkökulmasta LNG:n offgrid-käyttö vähintään tuplaantuu vuositasolla”.

Rohe on hyvin varautunut kasvuun, sillä käyttövalmiina on lisäkapasiteettia kuljetuksiin kumppanien ja omistaja Alexelan kautta. Myös yhtiön omaa logistiikkakapasiteettia vahvistetaan: b-linkkien ja konttien rinnalle on tulossa jumbotrailereita.

Markon tärpit kaasukuljetuksista kiinnostuneille:

  • Itsenäisyys ja päätöksentekokyky. Tien päällä on oltava aina ajan hermolla ja tarkkailtava sekä ajoneuvoa että ympäristöä. Tilanteisiin pitää reagoida nopeasti ja päätökset on usein tehtävä itse.
    Kiinnostus energiaan ja tekniikkaan. Miten kaasut käyttäytyvät? Miten säiliöiden ja ajoneuvon tekniikka toimii? Kokemus ja tieto tuovat varmuutta ja auttavat yllättävissäkin tilanteissa.
    Kyky huolehtia omasta jaksamisesta. Mukavat tauot ja riittävät yöunet kuuluvat hyvään arkeen myös kaukana kotona. Välillä asiakaskohteessa voi olla kuuma saunakin tarjolla!
    Asiakkaan arvostaminen. Asiakkaalta saatu palaute on tärkeää ja kiitokset lämmittävät.
    Joustavuus. Tämä ei ole kahdeksasta neljään työ. Suunnitelmiin tulee myös muutoksia, joita ratkotaan yhdessä ajosuunnittelijan ja logistiikkakoordinaattorin kanssa.

LNG-suomi-sanastoa

  • Virtuaalinen putkilinja. Kaasun ajatellaan yleensä kulkevan putkessa kuten sähkön piuhoissa. Rekat ja kaasukontit – kaikki elementit, joissa kaasua kuljetetaan – muodostavat virtuaalisen putkiston, jossa energiamääriä voidaan seurata kuten perinteisessäkin putkilinjassa.
    B-linkki. Kaasun kuljetusyhdistelmä, joka koostuu kahdesta säiliöstä: etusäiliöstä ja takavaunusta. B-linkin erikoisuus on, että säiliöitä voi kytkeä ristiin ja takavaunua voi myös kuljettaa omineen. Vetoisuus on 32 tonnia.
    LNG semi-trailer. Vain yksi kaasusäiliö. Rohelle on tulossa b-linkkien rinnalle myös jumbotrailereita, joiden vetoisuus on 28 tonnia.
    LNG-kontti. Standardikokoinen LNG-säiliö, jota voidaan kuljettaa kuten b-linkkejä tai semi-trailereita. Vetoisuus pienempi kuin b-linkissä tai semi-trailerissa.

Jutun kuvat: Jani Hautaluoma

Lue myös

LNG-logistiikkaketjun päästöjen vähentämisestä
Biokaasun nesteyttämisestä Haminan LNG-terminaalissa
Haminan LNG-terminaalista